EU calls on China to reverse ban on BBC World News channel

BBC
BBC (PA Wire)
11:12am, Sat 13 Feb 2021
CBAD8A00-D2B9-4E0E-ADDF-D0366C357A34 Created with sketchtool. E9A4AA46-7DC3-48B8-9CE2-D75274FB8967 Created with sketchtool. 65CCAE04-4748-4D0F-8696-A91D8EB3E7DC Created with sketchtool.

The European Union has called on China to reverse its ban on the BBC World News television channel imposed in apparent retaliation for Britain’s withdrawal of the licence of state-owned Chinese broadcaster CGTN.

The EU said Beijing’s move further restricted “freedom of expression and access to information inside its borders”, and violated the Chinese constitution and the Universal Declaration of Human Rights.

The statement said Hong Kong’s announcement that its public broadcaster would also stop carrying BBC broadcasts added to the “erosion of the rights and freedoms that is ongoing” in the semi-autonomous Chinese territory since the imposition last year of a sweeping new national security law.

“The EU remains strongly committed to safeguarding media freedom and pluralism, as well as protecting the right to freedom of expression online and offline, including freedom to hold opinions and to receive and impart information without interference of any kind,” the statement said.

The headquarters of CGTN in Beijing (AP)

While Britain is no longer in the EU, it remains a member of the Council of Europe, which oversees a 1989 agreement linking broadcasting licences. Britain, the US and foreign correspondents based in China have also expressed dismay over the BBC ban.

China’s move on Thursday was largely symbolic because BBC World was shown only on cable TV systems in hotels and apartment compounds for foreigners and some other businesses.

However, it came against the backdrop of growing conflict between Beijing and Western governments over a range of issues ranging from human rights to trade and the Covid-19 pandemic in which Chinese criticism of foreign media coverage have played a prominent role.

China’s National Radio and Television Administration said BBC World News coverage of the country violated requirements that news reporting be true and impartial, reflecting complaints over BBC reports about the government’s initial response to the virus outbreak in China.

Other complaints were over allegations of forced labour and sexual abuse in the north-western Chinese region of Xinjiang, home to Uighurs and other predominantly Muslim ethnic groups. The EU statement specifically linked the ban to BBC reporting on those topics.

It was not clear whether BBC reporters in China would be affected. Last year, Beijing expelled foreign reporters for the Washington Post, the Wall Street Journal and the New York Times amid disputes with the Trump administration and complaints over media criticism of the ruling Communist Party.

Britain’s communications watchdog Ofcom revoked the licence for CGTN, China’s English-language satellite news channel, on February 4, citing links to the Communist Party, among other reasons.

A Chinese Foreign Ministry spokesperson said Ofcom acted on “political grounds based on ideological bias”.

Losing its British licence was a major blow for CGTN, which is part of a global effort by the party to promote its views and challenge Western media narratives about China, into which it has poured enormous resources. CGTN has a European operations hub in London.

Sign up to our newsletter